Chemie

9. AB, Chemie, 6.-17.4.

Zdravím, posílám materiály na příští dva týdny. Vzhledem k tomu, že do toho zasahují Velikonoce, je látka zkrácená na 2 hodiny za toto období. Všem i nadále připomínám, že se můžete kdykoliv na cokoliv zeptat, nebo si nechat poradit.

1) Poslat zprávu přes SkolaOnline

2) Poslat email na jiri.svehla@zsvelesin.cz

3) Nainstalovat Skype (zdarma), kde je možnost online chatu případně videochatu, pokud máte webkameru a mikrofon/,,chytrý‘‘ mobil. Kontakt na Skype získáte zadáním mého pracovního emailu.

1. hodina

Téma: Kyslíkaté deriváty, které poznáte čichem

Učebnice

  • Str. 66-67 (přečíst a vypsat poznámky)

Na co se zaměřit

  • Éter, formaldehyd, aceton – vlastnosti využití
  • Znát význam následujících termínů: toxický, žíravý, karcinogenní, těkavý, anestetický

Pracovní sešit

  • - str. 39, cv. 1,2,3

Nepovinné

A) pracovní sešit str. 39, cv. 4

B) přiložený pracovní list s názvoslovím – Nepovinné názvosloví 1

C) Proveďte a zdokumentujte (pomůcky, postup, výsledky, fotografie, závěr) následující pokus:

Sežeňte si kostku cukru a kousek pěnového polystyrenu a zkuste je rozpustit v následujících rozpouštědlech: voda, aceton, etanol. Stačí pracovat s relativně malým množstvím látek. Která rozpouštědla fungují na které látky? Existuje něco jako 100% dokonalé univerzální rozpouštědlo?

Pracujte na době větraném místě.

Záznam o experimentu můžete zasílat do 19.4. Správně provedený a vyřešený je za jedničku.

2. hodina

Téma: Proč kopřiva pálí, karboxylové kyseliny v domácnosti

Karboxylové kyseliny jsou tematicky obsáhlejší, proto se zaměřte na to hlavní J

Učebnice

  • Str. 68-71 (přečíst a vypsat poznámky - stručně)

Na co se zaměřit

  • kyselina mravenčí – výskyt, vlastnosti
  • kyselina octová – výskyt, využití (tj. co je to ocet)
  • kyselina citronová – výskyt, využití
  • co to jsou mastné kyseliny a které mezi ně patří
  • co je to konzervant a které kyselina se tak využívá
  • co to jsou aminokyseliny a k čemu slouží v lidském těle

Pracovní sešit

  • str. 40, cv. 2,3,5
  • str. 41, cv. 1,3,5

Nepovinné

A) Pracovní sešit str. 40, cv. 1,4 a str. 41, cv. 2,4

B) Názvosloví – viz přiložený pracovní list – Nepovinné názvosloví 2

C) Proveďte a zdokumentujte (pomůcky, postup, výsledky, fotografie, vyřešené otázky, závěr) následující pokus:

            Do lavoru dejte vyšší sklenici a nasypte do ní kypřící prášek, malé množství saponátu a poté zalijte teplým octem. Sledujte, co se stane.

  • Jaký chemický vzorec a název má hlavní složka kypřícího prášku?
  • Co je to po chemické stránce ocet?
  • Jak reakce probíhala? Jaké chemické látky vznikly?

Záznam o experimentu můžete zasílat do 19.4. Správně provedený a vyřešený je za jedničku.

 

Kontakt

Základní škola Velešín Družstevní 340
Velešín
382 32

ID schránky: ytxmtwc

IČO: 00583723
380 331 614 mail@zsvelesin.cz